Edward Dwurnik - Wolne Miasto Gdańsk
Opis
Dla Dwurnika malowanie było sposobem na życie, a wręcz koniecznością. Być może dlatego udało mu się sportretować aż tyle miejskich aglomeracji, nie tylko w Polsce, ale i na świecie. „Wolne miasto Gdańsk” to bardzo ważna praca również pod względem historycznym, z uwagi na odrodzenie Rzeczpospolitej po I wojnie światowej. Przedstawia Bazylikę Mariacką budowaną przez 159 lat, która jest trzecią, największą pod względem objętości świątynią na świecie, która została wykonana z cegły.
„Podróże autostopem” to najbardziej znany cykl prac Edwarda Dwurnika. Artysta przenosi widza w świat miejskiego gwaru, dokumentując w charakterystyczny dla siebie sposób niezliczoną liczbę miast i miasteczek, wędrując zarówno po odległych zakamarkach Polski, jak i odwiedzając światowe stolice.
„Dwurnik ma dar widzenia tego, czego nie widać z określonego punktu widzenia. Komponuje wizerunek miejsca z tego, co zapamiętane, unosi w górę to, co zobaczone na ziemi. Celem jest obraz; punkt ciężkości w oczywisty sposób przenosi się na nową kompozycję, nową wartość. Jest to budowanie nowych miast za pomocą planów i zdjęć.”
Ewa Zamorska-Przyłuska, Edward Dwurnik. Malarstwo. Próba retrospektywy, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Warszawa 2001
Specyfikacje
Technika graficzna | Inkografia |
Tematyka | Miasto |
Orientacja | Pozioma |
Wielokolorowy | Nie |
Różowy | Nie |
Neutralny | Nie |
Pomarańczowy | Nie |
Biały | Nie |
Czarny | Nie |
Szary | Nie |
Brązowy | Nie |
Zielony | Nie |
Żółty | Nie |
Czerwony | Nie |
Niebieski | Tak |