Tamara Łempicka - Kobieta w zielonej sukni
Opis
Gouttelette powstało na podstawie malarskiej kompozycji Łempickiej, namalowanej w latach 1927-1930, przechowywanej w kolekcji Centre Pompidou w Paryżu.
To absolutnie doskonała realizacja w ramach stylu art deco. Dzięki wygładzonej skórze, uwodzącym spojrzeniu czy geście dłoni, skrywanej pod rękawiczką, dostrzec możemy specyficzną manierę i pompatyczność. Każdy zaprezentowany fragment obrazu skrywa w sobie trójwymiarową, kubistyczną formę. Postać kobiety, intensywne zakomponowanie całej przestrzeni obrazu, a także użycie jednego wyraźnego koloru wskazują wyraźnie na twórczość Łempickiej z okresu lat dwudziestych.
Technika wykonania: gouttelette/papier
Wymiary pracy: 58 x 43 [cm]
Wymiary w ramie: 94 x 80 [cm]
Edycja zamknięta, na 100 egzemplarzy: 56/100, 57/100
Rama: masywna drewniana rama z powłoką w kolorze metalicznym.
Tamara Łempicka (1898-1980) - polska malarka, której twórczość jest kwintesencją stylu art deco w malarstwie. Jako młoda dziewczyna uczyła się na pensji w Lozannie, skąd dzięki swojemu statusowi finansowemu mogła wyjeżdżać do Włoch - zwiedziła Wenecję, Florencję, Rzym - gdzie zafascynowało ją malarstwo renesansowych mistrzów. I wojna światowa zastał ją w Petersburgu, gdzie poślubiła młodego prawnika Tadeusza Łempickiego. W 1918 roku małżeństwo zamieszkało w Paryżu. Łempicka rozpoczęła wówczas studia malarskie w Academie de la Grand Chaumiere oraz w Academie Ranson u Maurice'a Denisa i Andrea Lothe'a. Jej prace można było znaleźć na paryskich salonach. Malowała przede wszystkim akty i portrety, głównie ludzi pięknych i zamożnych. W 1928 roku, odwiedziła trzykrotnie Warszawę, gdzie odbyła się wystawa jej prac w Zachęcie; natomiast kolejne dwa obrazy pokazała na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu. W 1939 uciekając przed II wojną światową wyjechała do Stanów Zjednoczonych i zamieszkała w Nowym Jorku, ostatnie lata życia spędziła w Meksyku.